Thursday, March 4, 2010

MENDENGAR, TAAT, JIHAD, HIJRAH DAN BERJEMAAH

Daripada Harits Al-Asy'ary r.a berkata, "Rasulullah s.a.w bersabda, "sesungguhnya ALLAH memerintahkan kepada Yahya Bin Zakaria a.s dengan lima kalimah yang harus diamalkan dan dia memerintahkan kepada bani Israel untuk mengrjakan lima kalimah tersebut, dan beliau hampir lambat mengerjakannya.

Kemudian Isa a.s berkata padanya, "Sesungguhnya ALLAH telah memerintahkan kamu lima perkara, agar kamu mengamalkannya dan kamu perintahkan Bani Israel mengerjakannya." adakah kamu yang memerintahkannya atau aku yang memerintahkannya."

Lalu Yahya berkata, "Aku takut, bila kamu mendahului aku maka aku akan ditinggalkan atau diazab."

Maka berkumpullah manusia si Baitul Maqdis, sehingga masjid dipenuhi manusia, sampai mereka duduk di pinggiran masjid. Kemudian Yahya berkata "Sesungguhnya ALLAH telah memerintahkanku lima perkara, agar aku mengamalkannya dan aku memerintahkan kamu untuk melaksanakan lima kalimah tersebut.

Pertama, kamu sembah ALLAH dan jangan mensyarikatkanNYA.Sesungguhnya perumpamaan orang mensyarikatkan ALLAH seperti orang lelaki membeli seorang hamba daripada wangnya yang berupa emas atau perak. Kemudian si pembeli berkata,"ini rumahku dan ini pekerjaanku. Maka bekerjalah kamu untukku."

Sedangkan si budak itu bekerja untuk orang lain. Maka adakah kamu rela dengan perbuatan si budak yang demikian itu?

Sesungguhnya ALLAH memerintahkan kamu solat. Jika kamu solat, maka janganlah kamu berpaling. Sesungguhnya wajah ALLAH berada tempat pada wajah hamba-Nya, ketika hamba melaksanakan solat, selama dia tidak berpaling.

Aku memerintahkan kamu berpuasa. sesungguhnya perumpamaan seperti seorang lelaki yang dibalut bersamanya ada kemasan yang terdapat didalamnya minyak wangi. sesungguhnya nafas orang yang berpuasa lebih baik di sisi ALLAH daripada wajahnya.

Aku memerintahkan kamu menunaikan sedekah. sesungguhnya perumpamaan demikian seperti seorang lelaki yang tertawan oleh musuhnya, kemudian musuh mengikat kedua-dua tangnya
hingga kelehernya dan memukulnya. Lalu dia berkata, "Aku akan menebus diriku dengan harta yang kamu minta, baik sedikit atau pun banyak aku akan menyerahkannya." Kemudian mereka melepasnya.

Aku memrintahkan kamu agar selalu mengingat ALLAH S.W.T sesungguhnya perumpamaan demikian seperti seorang lelaki yang bergegas keluar bertemu musuh, sehingga datanglah mendatangi seorang penunggang kuda dan dua orang kemudian dia dapat menyelamatkan diri daripada musuh. Demikian jugalah seorang hamba tidak dapat menyelamat dirinya daripada syaitan, melainkan dengan berzikir kepada ALLAH S.W.T

Rasulullah s.a.w bersabda, "Aku akan memerintahkan kamu lima kalimah yang telah diperintahkan ALLAH kepadaku, iaitu mendengar,taat,jihad,hijrah dan berjemaah. Barangsiapa yang memisahkan diri daripada jemaah satu jengkal saja, nescaya telah tercabut rantai Islam daripada lehernya, melainkan bila dia kembali. Barangsiapa yang berdakwah dengan dakwah jahiliyah, maka tempatnya berada di neraka Jahannam."

Kemudian Seorang lelaki berkata, "Sekalipun dia berpuasa dan bersolat, Ya Rasulullah?"

Rasulullah menjawab, "Sekali pun dia bersolat dan berpuasa. Maka berdakwalah dengan dakwah ALLAH yang kamu dinamakan orang muslim dan mukmin sebagai hamba ALLAH s.w.t"

(HR. Tarmizi, Ibnu Huzaimah, Ibnu Hibban dan Hakim)



dipetik dari:
"Wasiat-Wasiat RASULULLAH SAW pengaruhnya terhadap pembentukan peribadi individu & Masyarakat JILID 2 ditulis oleh DR.MUHAMMAD BAKAR ISMAIL - guru besar tafsir dan ulumul quran, universiti al-azhar)"

No comments:

Post a Comment

Tentang PLFSP