Tuesday, March 17, 2009

Kursus Jatidiri Kepimpinan WADIRA Terengganu



“Tiap - tiap seorang dari kamu adalah pemimpin dan akan diminta bertanggungjawab kepada orang-orang yang berada di bawah jagaannya. Seorang ketua negara bertanggungjawab ke atas rakyatnya dan akan disoal oleh Allah akan kepimpinannya. Seorang isteri bertanggungjawab di rumahnya dan akan disoal berkenaan tanggungjawabnya, seorang anak bertanggungjawab ke atas harta bapanya dan dia juga akan disoal, begitu juga seorang hamba atau yang bekerja dengan majikan, bertanggungjawab kepada majikannya, setiap kamu adalah pemimpin, dan bertanggungjawab kepada apa yang dipimpinnya”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Satu kursus kepimpinan telah diadakan pada 11 - 13 Mac 2009. Alhamdulillah program yang dirancang berlangsung dengan jayanya. Kursus Jatidiri Kepimpinan Wadira FELCRA Bhd Wilayah Timur ini dihadiri oleh 32 orang ahli WADIRA Terengganu yang mana mereka ini terdiri dari lingkungan pelbagai peringkat umur seawalnya 20 tahun hingga yang paling veteran berusia 77 tahun.

Para peserta yang hadir diberi pendedahan berdasarkan modul Kursus Kepimpinan sedia ada di PLFSP yang mana ia telah ditambah baik dari masa ke semasa. Jurulatih Utama yang menjadi nadi penggerak kursus ini ialah En. Rohaizat di samping dibantu oleh Penyelaras Program (Siti Haliza) dan Fasilitator yang lain (Jawyah, Ekin, Misha dan Azie). Kelancaran program ini juga dibantu oleh unit domestik, sajian dan unit aklu.

Kursus ini dikendalikan dengan medium paparan multimedia dan lagu latar untuk menarik perhatian peserta dalam menumpukan perjalanan kursus seperti yang dirancang. Tujuan utama (objektif) kursus ini ialah melahirkan pemimpin yang mempunyai jatidiri berwibawa, bertanggungjawab dan memupuk motivasi padu ke arah pemimpin dinamik.

Peserta Kursus Jatidiri Kepimpinan ini sangat bersemangat dan memberikan kerjasama sepenuhnya sepanjang sesi AMLAK, AKLU, AKTIF dan Refleksi. Antara aktiviti yang dilakukan oleh peserta sepanjang kursus berlangsung ialah :-

1) Xplorace - Peserta meredah paya dan membuat 'river crossing' di samping menyelesaikan task di check point tertentu. Task terakhir memerlukan peserta menyeberangi kolam dengan cara bersampan.

2) Spiritual Journey - sesi Alfa.

3) Paintball Wargames - 'Character Building'.

4) Senaman J-Robic, aktiviti penyegaran dan games.

5) Kejutan meraikan Hari Lahir seorang peserta kursus di akhir kursus.

6) Peserta mengakhiri kursus dengan membuat lawatan ke Kompleks Bersejarah Pasir Salak.

~ Para peserta (32 orang), Jurulatih & Fasilitator ~


~ Sesi Paintball Wargames : "Character Building" ~


~ Taklimat oleh Marshal sebelum games dimulakan ~


No comments:

Post a Comment

Tentang PLFSP